2021. március 10. 11:25 - Lóczi Dóra

Hagyományőrzés - másként

Szépen festett díszítésével sokaknak feltűnt egy egyedi külsejű lakóház a Bajcsy-Zsilinszky Endre utcán. Aki betekintést nyerhetett, azt a belső is magával ragadta. Bertóti Ottó és Sas András Aradról költözött városunkba, és szép lassan egy szövőműhelyt alakított ki a szomszédos házban. Itt fogadott minket kedves vendégszeretettel, és sok érdekes információval, András.

159140518_268376351478984_6777788365207434568_n.jpg

Hogy került Tótkomlósra ez a kis „szövő-sziget”?

Régóta kerestem egy helyet a műhelynek, és vettünk egy házat Tótkomlóson, majd rájöttünk, hogy a sok szövőszék igen helyigényes, ezért a mellette álló házat is megvettük. Így végre sikerült kialakítani egy rendes műhelyt.

Hogy találtak rá éppen Tótkomlósra?

Így alakult. Hallottam egy mondást, miszerint nem az ember választja a házat, hanem a ház választja az embert.

Honnan érkeztek Önök a mi kis városunkba?

Aradról érkeztünk.

Milyen szövőszékeket hoztak át Tótkomlósra? Ezek eredeti darabok, vagy újonnan készültek?

Vannak eredetiek is, és újabb, modernebb szövőszékek is. Az egyik szövőszékem például Tótkomlósról származik, a Háziipari Szövetkezetből. Én Békéscsabán vettem meg korábban, onnan vittem Aradra, majd visszajött velünk Tótkomlósra. Ez a „vándorszövőszékem”.

Miket készítenek elsősorban?

Először rongyszőnyegeket készítettem, ez volt a legegyszerűbb technika. Utána kezdtem el vásznat szőni, majd jött a damaszt és végül a jacquard anyag, amit nemrégiben kezdtem.

Milyen a kedvenc színvilága? Milyen színeket használ leggyakrabban?

A kedvencem a piros és a kék kombinációja.

Talán nem véletlen, hiszen Tótkomlóshoz éppen a kék szín áll nagyon közel. Milyen darabokat készítenek?

Mindenfélét készítek, szőnyegeket, törölközőket, asztalterítőket, bármit, amire igény van.

Hányan dolgoznak itt a műhelyben?

Egyelőre én egyedül dolgozom.

Mi az, amit a legjobban szeret a szövésben?

Az egész folyamatot szeretem, hiszen ez is egyfajta művészet.

Igen, valóban, ez már szinte művészet. Kitől tanulta meg az alapokat?

Egyedül tanultam szőni, könyvből. Amikor elkezdtem a tanulást, akkor kértem segítséget egy idős nénitől. Mondtam neki, hogy mutassa meg hogyan fogjak hozzá. De azt mondta, ez nagyon nehéz, és bonyolult folyamat, nem tud engem megtanítani rá. Így aztán egyedül kezdtem hozzá a tanuláshoz. A jacquard szövőszéken pedig Németországban, egy jacquard szövőtanfolyamon tanultam meg dolgozni.

Nagyon szépen berendezték ezt a műhelyt, csakúgy, mint a mellette lévő lakóházat. Talán ez is a művészet iránti szeretetről tanúskodik.

Igen, én azt szerettem volna, hogy ne csak egy átlagos műhely jöjjön létre, hanem szinte múzeumként funkcionáljon.

Ha jól tudom, gyűjti, és őrzi a tótkomlósi hagyományokat is?

Igen, gyűjtöm a régi textíliákat is. Amikor ide költöztünk Tótkomlósra, akkor találkoztam régi szőttesekkel, amik nagyon tetszenek nekem, így azokat is elkezdtem összegyűjteni. 

Mi az, ami megragadta a tótkomlósi kultúrában?

Az tetszik nagyon, hogy a kulturális élet nagyon aktív. Igyekszünk részt venni a rendezvényeken, voltunk már többször a kolbászfesztiválon, meglátogattuk a tájházakat, és a Rózsa Fürdőt is nagyon megkedveltük.

Mennyire szeretik az emberek manapság a szőtteseket?

Úgy gondolom, hogy mostanában újra divatba jött a kézimunka, így a szőttes anyagokra is megnőtt a kereslet.

Milyen anyagokat használ a munkáihoz?

Csak pamuttal, lennel, kenderrel, selyemmel dolgozom, kizárólag természetes anyagokat használok.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://komlosmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr4316456294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása