2020. április 27. 10:08 - Lóczi Dóra

Koronanapló - 7.


Ebben az átmeneti időszakban nagyon fontos, hogy tudjunk az egészségügyi ellátásban történt változásokról. A gyerekorvosi-, fogorvosi illetve a védőnői szolgáltatás munkatársait kérdeztük a jelenlegi szabályokról.

blog_021.jpg

Dr. Hetényi Bettina, fogorvos


A koronavírus elleni óvintézkedések a fogászatokat is befolyásolták. Mit jelent ez konkrétan, milyen változásokat kellett bevezetni?

A fogászatokra március 17-óta vonatkozik egy új rendelet, miszerint csak sürgősségi ellátást végezhetünk, illetve kimondottan megtiltották, a nem sürgős beavatkozásoknak az elvégzését. Így most kizárólag a sürgősségi ellátásra korlátozódik a tevékenységünk.

Konkrétan mit jelent ez? Milyen eset minősül sürgősséginek?

Sürgősségi ellátásnak minősül például egy friss baleseti sérülés, ami érintheti a fogakat is. Akut, fogeredetű gyulladások, állkapocsficam, különböző törések, vagy pedig szájüregi vérzés, amit csillapíthatunk.

A lakosok mikor, hol, illetve milyen módon jelentkezhetnek, ha ilyen jellegű segítségre van szükségük?

Jelenleg itt az orvosi rendelőben tartunk sürgősségi ellátást Dr. Jónás Krisztinával felváltva. Én a hétfői és a pénteki napokon vagyok itt reggel 8-tól 10 óráig, szerdán Dr. Jónás Krisztina várja a sürgős eseteket.

Telefonon is jelentkezhetnek a betegek?

Így van, a megszokott telefonszámon tudnak elérni minket ebben az időpontban.

blog_022.jpg
Dr. Király Csaba - gyermekorvos


A koronavírus kapcsán a gyermekek nem tartoznak a leginkább veszélyeztetettek közé. Mégis mire ügyeljünk a vírus idején?

Gyakorlatilag ugyanarra kell figyelni, amire a felnőtteknél, időseknél. Kerülni kell a tömeget, bevásárlóközpontokat, élelmiszerboltokat, ha lehet, ne vigyünk a gyerekeket magunkkal. Talán még veszélyeztetettebb ennél, az orvosi rendelő, főleg a gyermekorvosi rendelő, mert itt azért a megbetegedések 90%-a fertőző jellegű. Ezért is igyekszünk az utóbbi időben telefonon megoldani ezeket a dolgokat, amit szerencsére úgy tűnik megértettek a szülők, és a gyerekek is. Nagyon sokat csörög a telefonunk, de a rendelésen kevesen jelennek meg.

Ebben a kritikus időszakban változott a rendelési idő is, és amint említette, a konzultáció módja is. Hogyan, milyen módon és mikor kereshetik a betegek?

Igen, változott a rendelés módja is, igyekszünk inkább telefonos rendelkezésre állni. A modern technikának köszönhetően akár fényképet is tudnak küldeni a szülők a gyerek tüneteiről, panaszairól, vagy akár videoüzenetet is. Telefonon éjjel-nappal, vagy akár hétvégén is rendelkezésre állunk az asszisztensnőmmel, Katikával együtt. A rendelés ideje is változott, ugyanannyi a rendelési idő, csak az időpont változott. A hét minden napján 8:30-tól 11:15-ig, szerdán pedig 10:30-tól 13:00-ig van betegrendelés. Tanácsadás szerdán 8:30-tól 10:30-ig.

Ez az időszak akár az influenza ideje is lehet. Mennyire jellemző, hogy ilyen típusú tünetekkel jelentkeznek a betegek?

Járványszerűen nincs jelen, vannak influenzás betegek, mint minden évben, de talán ez a mozgásbeli korlátozás segít az ilyen jellegű megbetegedések elkerülésében is. Én úgy veszem észre, hogy a tavalyihoz képest kevesebb az influenza jellegű megbetegedés itt nálunk.

blog_023.jpg

Kazárné Tóth Ilona, védőnő


Ebben az időszakban változott a védőnők látogatási rendje is. Milyen változások történtek?

Igen. A rendelet szerint a személyes látogatásokat teljes mértékben kerülni kell. Most a digitális eszközök kerültek előtérbe, elektronikus úton tudjuk intézni a látogatásokat. Ez azt jelenti, hogy nem járunk ki házhoz látogatni, kizárólag abban az esetben, ha ezt a szülő kifejezetten kéri, például ha újszülött érkezik haza a kórházból, de akkor is csak egyeztetés után. Illetve ha a családban veszélyeztetettség van, akkor természetesen ki kell mennünk. Ezen kívül vezetékes és mobil telefonon is rendelkezésre állunk, e-mailben, messengeren, videohíváson és skype-on keresztül is kereshetnek minket. A terhesgondozás ugyanígy történik, azt is tudni kell, hogy a terhesség folyamán kötelező vizsgálatok nem maradnak el jelen helyzetben sem.

A tanácsadás itt szokott történni a védőnőknél, ez most, hogy valósul meg?

Most az elsődleges szempont a rendelő folyamatos fertőtlenítése. Aki tanácsadásra jön hozzánk, annak egy nyilatkozatot kell kitöltenie, amiben kijelenti, hogy 2 héten belül nem tartózkodott külföldön, a koronavírus fertőzés
jeleit nem észlelte magán, illetve nem találkozott fertőzött személlyel. Az orvosi tanácsadás ideje változott, szerdán 8:30-tól 10:30-ig tart, és tudni kell, hogy az oltási rend nem változott. A védőoltások 15 perces beosztásban történnek, előre egyeztetett időpontban. Köztük a fertőtlenítés folyamatos. Éppen ezért a pontosságra szeretném felhívni a gondozottak figyelmét, illetve arra is, hogy a tanácsadóban egyszerre csak egy gondozott és annak hozzátartozója tartózkodhat. Az oltás nélküli orvosi státuszvizsgálatok most elmaradnak, de a védőnői státuszvizsgálatok nem. Ezekre az előbb elmondottak alapján kell időpontot egyeztetni. A terhestanácsadás is folyamatos, szintén előzetes egyeztetés után.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://komlosmedia.blog.hu/api/trackback/id/tr8215643770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása